06-11318238 info@driekdewit.nl

Zijn ‘moeten’ en ‘willen’ bij jou in balans?

Vermoeidheid als signaal
Als mensen een tijd lang activiteiten hebben uitgevoerd die extern gemotiveerd zijn (‘ik moet dit doen’) krijgen ze een gevoel van vermoeidheid. Uit recent onderzoek blijkt dat de vermoeidheid niet ontstaat doordat een ‘mentale energiebron’ uitgeput raakt, maar dat het een signaal is dat het tijd wordt om een activiteit te doen die intern gemotiveerd is (‘ik wil dit doen’). Mensen floreren bij het afwisselen van ‘moeten-activiteiten’ en ‘willen-activiteiten’.

Sta even stil bij wat jij op een gemiddelde dag zoal doet
Pak een vel papier en maak een lijstje van activiteiten die je doet vanaf het moment dat je wakker wordt tot het moment waarop je gaat slapen. Probeer daarbij grote brokken activiteit zoals ‘werk’ op te breken in kleinere onderdelen zoals ‘emails afhandelen’, ‘vergaderen’, ‘pauzeren’ etc.

Geef nu per activiteit aan of deze je energie kost of energie geeft
Zet een + achter energiegevers, een – achter energievragers en een +/- achter neutrale activiteiten. Vervolgens geef je per activiteit aan of je de activiteit leuk vindt (L) en/of dat deze je voldoening schenkt (V).

Zoom even uit
Kijk nu eens naar het totaalbeeld. Hoeveel plusjes tel je en hoeveel minnetjes en hoe zit het met het aantal leuke en/of voldoening gevende activiteiten?

Wat vind je leuk maar komt er niet van?
Draai nu je vel papier om en beantwoord de volgende vraag (schrijf het antwoord op): Wat zijn minimaal vijf activiteiten die je leuk vindt maar niet of nauwelijks doet?

En nu de analyse
Stel jezelf de volgende vragen:
– Wat maakt een ‘min’ een ‘min’?
– Wat maakt dat dingen van de achterkant van het papier niet op de voorkant staan?

Zo doorgaan of …
Trek nu je conclusies en maak zonodig een ‘plan de campagne’…

Bronnen:
– Inzlicht, M., Schmeichel, B.J., and Neil Macrae, C. (2014) Why self-control seems (but may not be) limited
– Hockey, G.R.J. (2014 The Psychology of Fatigue, p. 167-187
– Teasdale J., Williams M. & Segal Z. (2014) Mindfulness oefenboek