06-11318238 info@driekdewit.nl

Zes tips voor meer rust en grip op je werk

Hoe ben jij eigenlijk aan het werk?
Voel je je ontspannen? Heb je het idee dat je alles – of toch de meeste dingen – onder controle hebt? Kun je je werk makkelijk loslaten of zit je ’s avonds op de bank in je hoofd op te sommen wat je de volgende dag allemaal moet doen of wat je de afgelopen dag vergeten bent om te doen? Heb je het gevoel dat jij bepaalt hoe je werkdag verloopt of laat je je als het ware meezuigen in de stroom van alles wat er moet gebeuren?

Alles paletti? Dan ga snel wat anders doen of doe even helemaal niks, dat is nog beter ????

Heb je behoefte aan meer rust en meer grip op je werk? Lees dan de volgende tips:

  • Begin je werkdag met het bepalen wat voor die dag het belangrijkste is. Beperk je tot een of maximaal twee prioriteiten.
  • Kies hooguit drie vaste momenten op de dag waarop je je e-mail leest en beantwoordt. Zet e-mail meldingen uit. Begin de dag nooit direct met het lezen en beantwoorden van e-mail.
  • Zorg voor een helder doel, een duidelijke agenda en goede afspraken bij overleggen. Verzoek de voorzitter en/of secretaris van het overleg hierom. Stel voor jezelf aan het begin van elk overleg vast waarom jij erbij bent en wat jij wilt bereiken.
  • Gebruik verplaatsingen tussen werkplek, vergaderruimte, koffieautomaat en dergelijke om af te schakelen door je aandacht te richten op het lopen. Word je bewust van het contact van je voeten met de vloer en van het afrollen van je voeten bij het lopen. Dit gaat makkelijker als je iets langzamer of sneller loopt dan gewoonlijk.
  • Probeer je hoofd tijdens het woon-werk-verkeer leeg te maken. Dat kun je doen door je aandacht volledig te richten op het rijden, fietsen of lopen. Ga je met trein of bus, focus je dan op je ademhaling of lees een boek of luister naar muziek. Je zult merken dat er toch telkens gedachten in je hoofd opkomen. Dat is nu eenmaal wat onze geest doet. Als je dat opmerkt, breng je gewoon opnieuw je aandacht naar dat wat je aan het doen bent.
  • Schakel in de pauze helemaal af. Ga een stukje lopen, eet met aandacht of praat met je collega’s over iets anders dan werk.

0 reacties