06-11318238 info@driekdewit.nl

Hoe voed je je mentaal op een goede manier?

Werken mag best energie kosten en af en toe wat stress kan geen kwaad als je er maar voor zorgt dat je je energie ook weer regelmatig oplaadt. Niet één keer in de week of twee keer per jaar als je op vakantie gaat, maar dagelijks. 

De neurowetenschappers David Rock en Daniel Siegel vertaalden de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek op hersengebied naar concrete inzichten voor ons dagelijks leven.

Ze stelden een ‘gezond-brein-menu’ (The Healthy Mind Platter) samen. Een gezond, creatief en productief brein heeft volgens hen dagelijks een menu nodig dat bestaat uit zeven mentale componenten.

 

 

1. Slaap

Slaap herstelt ons brein en zorgt ervoor dat we dat wat we overdag geleerd hebben opslaan en vasthouden. We hebben gemiddeld 8 uur slaap nodig waarbij sterke individuele variaties (van 4-12 u per nacht!) aanwezig zijn. Ook korte dutjes hebben een positief effect op alertheid en functioneren.

2. Spel

Spontaan, creatief en speels genieten van nieuwe ervaringen helpt ons nieuwe verbindingen te maken in de hersenen. Doe regelmatig dingen gewoon omdat je ze leuk of grappig vindt en niet om er iets mee te bereiken.

3. Niksen

Een tijd van inactiviteit of iets doen zonder een vastgesteld doel, dagdromen en ontspannen. Hierdoor kunnen je hersenen opladen en het helpt bovendien creatieve oplossingen te vinden (juist als je er niet aan denkt heb je opeens de oplossing voor je probleem).

4. Mindfulness

Even stilstaan bij wat je op dit moment denkt en voelt (emotioneel en lichamelijk) en/of je aandacht heel bewust richten op je ademhaling of lichamelijke gewaarwordingen. Dit leidt tot meer bewustzijn en het van daaruit keuzes kunnen maken in plaats van (vanuit de automatische piloot) reageren op situaties.

5. Sociaal contact

Sociaal contact is een basisbehoefte van de mens en stimuleert specifieke plekken in je hersenen.

6. Beweging

Fysieke activiteit heeft een positief effect op het functioneren van de hersenen, op cognitieve functies, en op de plasticiteit van het brein. Kies hierbij voor activiteiten die je leuk vindt en niet voor activiteiten waarvan anderen of jijzelf je aanpraten dat ze goed voor je zijn.

7. Focus

Bewuste, expliciete aandacht voor één taak, gericht op het volbrengen van die taak. Dit leidt tot een gevoel van voldoening en tot verbindingen diep in de hersenen.

De hoeveelheid die je van elke component nodig hebt, verschilt per persoon.

Hoe voet jij jouw brein?

  • Welke van deze componenten hebben in jouw leven meer aandacht nodig?
  • Hoe ga je deze zeven componenten een vaste plek in jouw dag geven?
  • Wat/wie kan je daarbij helpen?